Zakładając firmę, każdy przedsiębiorca planuje zaoszczędzić możliwie jak najwięcej, ponieważ jego sytuacja na rynku nie jest jeszcze unormowana. Wiele firm, opierających swoją działalność na handlu, decyduje się na dropshipping. Jest to rozwiązanie logistyczne, które w znacznym stopniu zmniejsza koszty dystrybucji towaru, dlatego najczęściej stosują je nowo powstałe firmy.
Co to jest?
Dropshipping, tłumacząc w najprostszy sposób, polega na tym, że przekazuje się swój towar dostawcy. Ten zaś przeprowadza cały proces związany z dostarczeniem go do klienta. Stosowanie tego zabiegu odciąża budżet przedsiębiorcy z opłat związanych z wysyłką, zatrudnieniem dodatkowych pracowników oraz wynajmem magazynu. Można również wyodrębnić drugi rodzaj tego modelu, opierający się na współpracy hurtowni ze sklepami.
Czy warto korzystać
Należy pamiętać, że przy wyborze dystrybutora powinno się dokładnie sprawdzić jakość świadczonych przez niego usług. Błędy ze strony dostawcy wpływają na postrzeganie marki przez klienta. Ograniczone zaufanie jest w tym wypadku konieczne. Korzystanie z dropshippingu powinno być przejściowe. W momencie, gdy firma zacznie się rozwijać, warto zająć się dystrybucją na własną rękę, by samodzielnie kontrolować wszelkie zamówienia.
Dropshipping a podatki
W prawie podatkowym nie istnieją żadne skomplikowane regulacje. Dla poszczególnych rodzajów dropshippingu przyjmuje się różne zasady.
Jeżeli sprzedawca jest zwykłym pośrednikiem sprzedaży, a więc nie kupuje towarów, a jedynie pozyskuje klientów, podstawę opodatkowania stanowi prowizja. Innymi słowy będzie to różnica opłaty od klienta i kwoty wpłaconej dla dostawcy. Prowizja powinna być udokumentowana fakturą VAT.
Inaczej wygląda sytuacja, w której sprzedawca zajmuje się obrotem towaru. Wówczas nabywa on towar od dostawcy, czyli fakturę powinno się zaksięgować jako koszt w postaci zakupu towaru handlowego. Można wtedy odliczyć VAT. Przychód rozlicza się przy uwzględnianiu faktury dla nabywcy.
Dropshipping jest na tyle świeżym zastosowaniem, że nie posiada również regulacji dotyczących kas fiskalnych. Zasadniczo są one obowiązkowe wtedy, gdy towar sprzedawany jest osobom fizycznym. Warto również zaopatrzyć się w kasę, jeżeli sprzedajemy produkty na własny rachunek. Można jednak uchylić się od tego obowiązku, jeśli np. prowadzimy sprzedaż wysyłkową. Regulują to jednak osobne przepisy, dotyczące bezpośrednio kas fiskalnych.
To nowoczesne zastosowanie jak widać może być pomocne dla młodych firm, zwłaszcza e-sklepów. Prawo nie narzuca dodatkowych utrudnień, a koszty działania są dużo mniejsze. Nic więc dziwnego, że model ten tak prężnie się rozwija.